Snart har ett kvartal gått och målen som sattes i höstas har (förhoppningsvis) arbetats med flitigt. Förhoppningsvis ser ni också effekter och når de uppsatta måltalen. I början av året är engagemanget för de nya målen som högst, men hur säkerställer vi att engagemanget för målen håller i sig under hela året? Det kan jag förhoppningsvis ge några råd kring.
Om du läser det här inlägget har ni förmodligen redan klarat av det första steget, nämligen att definiera tydliga och agerbara mål som är i linje med den strategiska förflyttning ni vill driva över tid. Har ni det, så har ni bra grundförutsättningar för att verkligen lyckas skapa en förflyttning.
Har ni dessutom tagit fram tydliga, periodiserade målnivåer som ger kvantitativ bevisning på när vi lyckas har ni kommit ännu längre.
Har ni en tydlig uppföljningsprocess som svarar på hur vi presterar och varför som ni sen agerar på, ja då börjar ni närma er klassens stjärna.
Om ni sist men inte minst har en tydlig, regelbunden och engagerande kommunikation som präglas av transparens och öppenhet, då är det hatten av.
Upplever du att ni har allt detta på plats, och det funkar bra – kan ni lugnt fortsätta med det ni gör – för då har ni alla förutsättningar att nå och dessutom överprestera mot era mål.
Men om du istället känner att ni har en eller två av sakerna på plats, eller kanske alla fyra – men det funkar inte så bra som du känner att det skulle kunna funka – kommer jag här nedan ge några tips på hur ni kan börja närma er en mer välfungerande målstyrning så att ni säkerställer kraft och engagemang under hela året. Det gäller såklart också om ni upplever att inget av det ovan är på plats – men misströsta inte, det är aldrig för sent att börja.
Saker och ting kan förändras snabbt, någonting vi alla blivit väl medvetna om de senaste åren. Det kan innebära att målen och målnivåerna ni satt inför året inte är lika relevanta – men det måste inte heller vara fallet. För att säkerställa relevans i mål och målnivåer är det viktigt att efter en period sätta sig ner och ha ett kort möte där ni utvärderar just detta. Är målen fortsatt relevanta? Är våra målnivåer fortsatt relevanta? Driver detta rätt agerande och strategisk förflyttning för oss så som marknaden ser ut?
Forskarna Locke & Latham (2013) har visat att specifika och utmanande mål leder till högre prestationer jämfört med allmänna eller diffusa mål. Deras forskning har också betonat vikten av tydliga och mätbara mål för att öka motivationen och prestationen. Det är någonting som vår erfarenhet från att ha hjälpt över 250 organisationer skapa en väl fungerande målstyrning bekräftar. Specifika, utmanande, tydliga och mätbara mål som följs upp, analyseras för att sedan kommuniceras till organisationen och ageras på skapar störst sannolikhet att lyckas nå den önskade strategiska förflyttningen. Som en positiv konsekvens stärker det också engagemanget och (enligt mig) blir det bra jäkla mycket roligare att gå till jobbet med vetskapen om hur min insats bidrar till att hela organisationen når framgång.
Hur bra är din organisation på att arbeta med målstyrning och uppföljning?
Alla organisationer förtjänar en väl fungerande målstyrning. Prova på vår onlineutbildning kostnadsfritt!