Under första året med målstyrningen uppnådde Swedol en organisk tillväxt om 11,9% jämfört med föregående år. De svenska butikerna slog sin försäljningsbudget med 5,5% 2016 och 7,8% 2017. Läs mer om vår samarbete och hur vi nådde resultaten.
Swedol visade att målstyrning fungerar när den anpassas till verksamhetens unika behov. Tillsammans tog vi fram lösningar som inte bara skapar tillväxt utan också stärker tilliten till uppföljningsdata och frigör tid för säljarbetet.
Johannes Ingerby,
Målstyrningsexpert, TIC
Förflyttning i linje med strategin
Reaktiv uppföljning
Samsyn och ökad aktivitet
Under första året med målstyrningen uppnådde Swedol en organisk tillväxt om 11,9% jämfört med föregående år. De svenska butikerna slog sin försäljningsbudget med 5,5% 2016 och 7,8% 2017.
Antalet aktiva användare av beslutsstödsystemet har ökat, från att ha varit i medel 35 till 55 aktiva användare per månad.
I tillägg till ovan effekter gav projektet en röd tråd från strategi till medarbetare i butik genom att tydliggöra hur varje butik på bästa sätt driver tillväxtstrategin i praktiken. De uttalade ramarna som följdes upp i butikens dashboard tydliggjorde butikschefens ansvar och handlingsutrymme. Genom tydligt definierade mått skapades samsyn kring mått och hur dessa definieras, vilket möjliggjort för att lägga energi på säljarbetet i butik.
Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.
Målstyrningsexpert