Genom att implementera en tydlig målstyrning för hela organisationen ökade medarbetarnas kännedom om Canal Digitals mål och strategier från 70 till 98%, på mindre än ett år. Läs mer om deras utmaning, och inspireras av resultatet.
John Nordin, f.d VD (Sverige/Finland),
Canal Digital
En strategi för hela verksamheten
Canal Digital är en av Nordens ledande TV-distributörer med över 100 tv-kanaler och interaktiva tjänster som används av närmare tre miljoner tittare varje dag. Under nio års tid var The Information Company en löpande partner till Canal Digital Sverige och Finland i affärsplaneringsprocessen. Utmaningen för Canal Digital var att översätta strategin till fokuserade, agerbara och kontinuerligt uppföljningsbara mål, samt säkerställa att samtliga medarbetare kände till målen och strategin.
Monitorering och balans
Tillsammans med Canal Digital tog The Information Company fram och implementerade en metodik som skiljer på styrning och monitorering. Styrningen representerade vad Canal Digital skulle fokusera på kommande år genom att fastställa ett prioriterat mål med korrelerade fokusområden. Metodiken tvingade fram ett tydligt fokus på den effekten var allra viktigast att uppnå under året och resten valdes bort. Monitoreringen gav en bredare kontroll av verksamheten och satte ramar att hålla sig inom när Styrningen skulle maximeras. Monitoreringen säkrade en långsiktig balanserad och hållbar utveckling som motpol till Styrningens kortsiktiga fokus.
Ökad kännedom om strategin och målen.
Genom att implementera en tydlig målstyrning för hela organisationen ökade medarbetarnas kännedom om Canal Digitals mål och strategier från 70 till 98%, på mindre än ett år. Det har även resulterat i att ledningsgruppsmötena har effektiviserats radikalt både i form av tid och beslutsfärdighet.
Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.
VD/Målstyrningsexpert