Strategi för tillväxt /Swedol

Under första året med målstyrningen uppnådde Swedol en organisk tillväxt om 11,9% jämfört med föregående år. De svenska butikerna slog sin försäljningsbudget med 5,5% 2016 och 7,8% 2017. Läs mer om vår samarbete och hur vi nådde resultaten. 

+++
Ökad marknadsandel

Swedol visade att målstyrning fungerar när den anpassas till verksamhetens unika behov. Tillsammans tog vi fram lösningar som inte bara skapar tillväxt utan också stärker tilliten till uppföljningsdata och frigör tid för säljarbetet.

Johannes Ingerby,
Målstyrningsexpert, TIC

Utmaningen

Förflyttning i linje med strategin

Swedol är en marknadsledande butikskedja för yrkesverksamma inom bygg-, entreprenad-, åkeri- och industrisektorn. I ett drygt 50-tal svenska butiker hittar proffsen det de behöver av elartiklar, verktyg, hydraulik och förbrukningsvaror.

Utmaningen hösten 2015 bestod dels i att åstadkomma en förflyttning i linje med en ambitiös tillväxtstrategi. Det fanns också utmaningar i att etablera ”en sanning” och pålitliga utfall i uppföljningsunderlag, samt att öka användningen och få effekt av tidigare investering i beslutsstödsystemet Qlikview.

Lösningen

Reaktiv uppföljning

Nyckeln för att lyckas med tillväxtstrategin bestod i att sätta större fokus på vad som driver affären. Därför identifierades de 6 viktigaste drivarna för butikerna att fokusera på för att nå en ökad försäljning. Varje butik fick välja 2-3 av dessa drivare att fokusera på under det kommande året, utifrån den enskilda butikens förutsättningar och behov. Drivare följs upp månadsvis i respektive butiks dashboard för att säkerställa en löpande hög aktivitetsnivå under året.

Som komplement till ett tydligt fokus fick varje butik en uppföljning av de ramar man behöver förhålla sig till. Denna del av uppföljningen är mer reaktiv, och butiken behöver endast agera om man riskerar att falla utanför någon av dessa ramar.

För att säkra pålitliga uppföljningsunderlag togs en begreppslista fram som definierar varje uppföljningspunkt, hur den beräknas, var data hämtas från samt vem som ansvarar för eventuella justeringar. Därigenom fick Swedol ett uppföljningsunderlag som man litar på, och som man vågar agera utifrån.

Resultatet

Samsyn och ökad aktivitet

Under första året med målstyrningen uppnådde Swedol en organisk tillväxt om 11,9% jämfört med föregående år. De svenska butikerna slog sin försäljningsbudget med 5,5% 2016 och 7,8% 2017.

Antalet aktiva användare av beslutsstödsystemet har ökat, från att ha varit i medel 35 till 55 aktiva användare per månad.

I tillägg till ovan effekter gav projektet en röd tråd från strategi till medarbetare i butik genom att tydliggöra hur varje butik på bästa sätt driver tillväxtstrategin i praktiken. De uttalade ramarna som följdes upp i butikens dashboard tydliggjorde butikschefens ansvar och handlingsutrymme. Genom tydligt definierade mått skapades samsyn kring mått och hur dessa definieras, vilket möjliggjort för att lägga energi på säljarbetet i butik.

Tillbaka upp!

Se fler case

Vill du göra en liknande resa?

Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.

Johannes Ingerby

Målstyrningsexpert

Läs mer