Hållbar strategi för förändring och resultat 
/Sparbanken Skaraborg

Den snabba utvecklingen inom bank- och finanssektorn gjorde att styrelsen och ledningsgruppen tagit fram nya långsiktiga mål och fyra strategier för att tydliggöra hur banken skulle nå dessa mål. Att kunna genomföra dessa strategier skulle dock kräva förändring, och förändring är svårt.

Förutom resultatet av vår målstyrning var det även fascinerande att de som inte jobbade med direkta resultat, såsom support eller second line, också kunde känna effekt och engagemang – något som bidragit till en mer dynamisk diskussion.

Patrik Meijer, VD,
 Sparbanken Skaraborg

Kundcase:
Sparbanken Skaraborg

Vi följde upp med Patrik Meijer, VD på Sparbanken i Skaraborg, som själv fick berätta om hur han upplevde vårt samarbete. Ta del av deras utmaning, resultat och Patriks råd till dig som vill börja arbeta med målstyrning och uppföljning. 

Utmaningen

Förändring

Sparbanken Skaraborg är en av Sveriges 57 självständiga sparbanker. Med 120 medarbetade på fyra lokala orter är banken en central aktör i sin region och arbetar aktivt för lokal utveckling. Den snabba utvecklingen inom bank- och finanssektorn gjorde att styrelsen och ledningsgruppen tagit fram nya långsiktiga mål och fyra strategier för att tydliggöra hur banken skulle nå dessa mål. Att kunna genomföra dessa strategier skulle dock kräva förändring, och förändring är svårt.

Bankledningen uttryckte det som att ”vi behöver rikta om kanonen för hela organisationen samtidigt som vi måste leverera mot våra kunder och externa lagkrav här och nu”. Den frågeställningen som gjorde att Sparbanken Skaraborg såg behovet att jobba med målstyrning var ”Hur förankrar vi våra fyra strategier på ett sätt som engagerar alla medarbetare och driver hållbara resultat, både idag och på lång sikt?”

Lösningen

En tydlig koppling mellan strategi och vardag

För att framgångsrikt skapa en långsiktig förändring samtidigt som man levererar resultat här och nu, har Sparbanken Skaraborg implementerat en målstyrningsmodell baserad på två centrala komponenter: Styrning och Monitorering.

-  Styrning omfattar de områden där banken ser ett stort behov av att utvecklas och skapa förflyttning

- Monitorering är de områden som banken behöver ha koll på för att säkerställa en långsiktigt hållbar och balanserad utveckling

Både styrningen och monitoreringen bygger på bankens fyra strategier och de externa krav som verksamheten måste följa.

För att ta fram nästa års mål inleds det med att bankledningen formulerar en övergripande Styrning och Monitorering för hela banken. Här identifieras och prioriteras de områden i strategierna som är mest kritiska att förflytta under det kommande verksamhetsåret.

När detta är klart tar Rörelsen – det vill säga Privat- och Företagsavdelningarna – över och definierar sitt viktigaste bidrag till den gemensamma riktningen. Därefter är det dags för stödavdelningarna, som exempelvis Marknad, HR och Kredit, att tydliggöra hur de kan stötta Rörelsen i att nå målen.

Genom denna struktur säkerställer Sparbanken Skaraborg att hela organisationen styr och samarbetar mot samma mål. Modellen skapar en tydlig koppling mellan strategi och medarbetarnas vardag, vilket stärker möjligheterna att både leverera resultat idag och bygga för framtiden.

Resultatet

Konkreta siffror och engagemang

I bankens Styrning har de valt att skilja på vilka effekter som målen ska leda till och vilka ageranden som krävs för att nå dessa. I princip alla områden som banken har valt att fokusera på har gett effekt. De har sett stora förflyttningar både inom finansiella områden och ageranden hos medarbetare. Här är bara några exempel:

- Ökat antal kundmöten 
- Ökat bankens utlåning 
- Ökat bankens inlåning 
- En ökad affärsvolym (utan börspåverkan) 

Förutom dessa ”hårda” effekter så har målstyrningen även lett till ökat engagemang hos medarbetarna och en större förståelse för bankens strategier.

Tillbaka upp!

Se fler case

Vill du göra en liknande resa?

Ta kontakt med en av våra målstyrningskonsulter så hjälper vi dig.

Sofia Lundgren

Målstyrningskonsult

Läs mer