Tele2 Sverige identifierade under hösten 2017 ett behov att än tydligare operationalisera sin nya strategi, det vill säga, säkra ett agerande hos alla medarbetare i linje med strategin. Läs mer om vårt gemensamma arbete, och inspireras.
SELT
Samuel Scott, f.d VD,
Tele2 Sverige
Operationalisera strategin
Tele2 Sverige identifierade under hösten 2017 ett behov att än tydligare operationalisera sin nya strategi, dvs säkra ett agerande hos alla medarbetare i linje med strategin. Det fanns därmed ett behov att säkerställa att målstyrningen för 2018 verkligen byggde på och aktivt drev mot den nyutvecklade strategin. Man behövde även tydliggöra vilken roll målstyrningen skulle ha gentemot den finansiella uppföljningen, samt säkerställa att alla beslut blir mer faktabaserade genom förbättrad orsaksanalys.
Ett agerande enligt strategin
The Information Company jobbade nära Tele2 Sveriges ledningsgrupp (SELT) för att utveckla bolagets styrmodell och verkligen lyfta fram essensen i bolagets strategi för att än tydligare lyfta fram ett agerande i linje med densamma.
Roller och ansvar mellan SELT och affärsenheterna tydliggjordes genom att affärsenheternas målstyrning helt byggde på den unika strategin för respektive affärsenhet och SELT:s målstyrning på de företagsövergripande fundamenten i strategin. Vid uppföljningen av målen tydliggjordes även att SELT skulle ha ett lösningsansvar (”SOLVE”) för de företagsövergripande fundamenten och endast följa upp (”TRACK”) de konsument- och företagsspecifika målen.
Man valde även att skilja på å ena sidan finansiell uppföljning som syftade förståelse för de finansiella effekterna och å andra sidan målstyrningen som syftade till att skapa ett agerande i linje med strategin. En strategi som så klart leder till positiva finansiella effekter.
Tydlighet, kännedom och en röd tråd
Ta kontakt med en av våra målstyrningsexperter så hjälper vi dig.
VD/Målstyrningsexpert