Blog posts // Other

Noggrant grundarbete bättre målstyrning

4 years ago

By The Information Company

Continue reading ↓

Jag har nyligen tapetserat om ett rum hemma i min lägenhet, förutom att det är kul med ett nytt utseende i rummet har jag också lärt mig en hel del. Till exempel har jag lärt mig att desto noggrannare man är i underarbetet desto roligare blir det när det hela är klart då slutresultatet blir  mycket bättre än vad det hade blivit om man slarvat med grundarbetet.

För så är det ju i allt, är man noggrann i början blir det enklare att slutföra och resultatet blir bättre.

Istället för att behöva göra om spacklingen fyra gånger pga att man vill vara snabb, vilket resulterar i fläckar och hål på väggen, hade man sparat både frustration och tid (vilket också bara leder till att man inte tycker att det är särskilt roligt heller för den delen) hade det lönat dig att vara noggrann och säker på att det blev bra innan man går på nästa steg.

Jag kan själv se att det finns ett liknande behov av noggrannhet och ordentligt grundarbete när vi tillsammans med våra kunder ska ta fram och säkerställa mått. Ett bra grundarbete där man tydligt definierar vad, varför och hur vi ska mäta något ger mycket tillbaka när man senare ska börja analysera resultaten.

Dels vågar vi lita på resultatet och slipper ödsla tid på att diskutera om utfallet är det rätta och dels är det tydligt vad det är vi mäter och varför, vilket innebär att resultatet i sig är lättare att bryta ner och analysera utfallet. Men det är också mycket roligare att diskutera och arbeta med något man vet håller hög kvalitet och att man kan lita på utfallen. Man spar tid och funderingar när man kan och är säker på den data som presenteras vilket lämnar utrymme för det väsentliga, att fatta välgrundade beslut.

Så se till att inte skynda igenom grundarbetet, ibland är det den viktigaste biten för att resultatet ska bli bra.

Related posts

Blog posts

MPS – ett sätt att mäta motivation

Fler av er använder er säkert av mätverktyg för att bättre förstå hur era kunder och medarbetare uppfattar er. Två frekvent använda är NPS (net promot…

1 year ago

By Johanna Andersson

Read more »

Blogginlägg

Tre metoder för att få saker som behöver göras, gjorda.

Någonting vi försöker styra bort från är detaljstyrning i organisationer. Med en väl fungerande målstyrning ska alla individer i bolaget veta hur och …

1 year ago

By Erik Svedberg

Read more »

Do you need help?