Blog posts // Steering model

Skräddarsytt för full effekt

3 years ago

By Christoffer Parmbäck

Continue reading ↓

Varje organisation är unik. En styrmodell bör spegla detta och vara specifikt framtagen och anpassad för den organisation den ska appliceras på. Försöker man ta genvägar och tro att en styrmodell som fungerat för en annan organisation automatiskt kommer fungera på ens egen gör man sig själv en otjänst. För att kunna maximera värdet av målstyrningen bör styrmodellen skräddarsys, och för att kunna göra det måste man förstå mottagaren.

Hur styr man organisationen idag? Det finns en uppsjö av olika styrkomponenter i en organisation – strategi, budget, incitamentsmodeller, värderingar, kultur, processer osv. Vilka av dessa används aktivt och hur påverkar de anställdas beteende?

Vilka ska använda målstyrningen? Hur ser deras organisation ut och vilken kultur präglas de av? Vilka sorters individer är de och hur fungerar forumen?

I vilket syfte ska målstyrningen användas? Vad vill de primärt uppnå med målstyrningen? Tydlighet, gemensamt fokus och riktning, förflyttning mot strategin?

I vilket situation befinner de sig i? Levererar de goda eller dåliga resultat? Har de en stabil eller rörig tillvaro? Är implementeringen av målstyrningen frivilligt initierad eller bestämd av någon annan?

Utan förståelse för den mottagande organisationen äventyras styrmodellens relevans. Konsekvensen kan då bli att målen inte tas fram och bryts ner på ett sätt som driver agerande, eller att de som ska använda och få värde av målstyrningen inte förstår eller köper den. Genom att utforma styrmodellen utifrån era behov ökar ni chansen till att få ut det fulla värdet av en väl fungerande målstyrning.

About the author

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Related posts

Blog posts

Definiera syfte med styrande komponenter

Många organisationer har onödigt komplicerade och krångliga styrmodeller. Inte sällan stöter vi på styrmodeller innehållandes komponenter som lång- oc…

3 years ago

By Gustaf Hult

Read more »

Blog posts

Varför ska man arbeta med mål?

Att man ska arbeta med målstyrning som verktyg för att nå resultat är givet för oss på The Information Company - men varför tycker vi det?…

3 years ago

By Christoffer Parmbäck

Read more »

Do you need help?