Blogginlägg // Uppföljning

Låt kunden sätta agendan

för 6 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs vidare ↓

Har din verksamhet tydliga och relevanta mått som ni kontinuerligt följer upp för att se hur det går? Super! Låt det dock inte sluta där.

Även i kunddialoger är mått ett effektivt sätt att säkerställa att vi gör rätt saker och på så sätt levererar enligt överenskommelse. Det kan vara lätt att hamna i ett läge där dialog med kund mest fungerar som en sorts avrapportering, med syfte mer att informera kunden om allt som har hänt snarare än att fokusera på vad som är viktigast.

Så, istället för att gång efter gång ta fram en rapport på allt ni har gjort under den senaste månaden, gör jobbet i förväg och definiera tillsammans med kunden vad som är viktigast för dem att kontinuerligt följa upp inom ramen för ert uppdrag. Är detta sedan utgångspunkten för uppföljningen av er leverans kan ni känna er mycket säkrare på att de beslut och aktiviteter ni går därifrån med är vad kunden efterfrågar.

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Ge plats till analys

Greg Satell skriver i Harvard Business Review om den vanliga fällan i att inte se till helheten när man fattar beslut för en enskild del av organisati…

för 5 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Videobibliotek

Förra veckans frukostseminarium: BI som skapar ett agerande i linje med strategin. På riktigt.

Hur kan man få ut det fulla värdet ur sitt beslutsstödsystem? Det är en fråga som alla bör ställa sig givet den stora investering det oftast innebär a…

för 5 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Behöver du hjälp?