Blogginlägg // Uppföljning

Låt kunden sätta agendan

3 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Har din verksamhet tydliga och relevanta mått som ni kontinuerligt följer upp för att se hur det går? Super! Låt det dock inte sluta där.

Även i kunddialoger är mått ett effektivt sätt att säkerställa att vi gör rätt saker och på så sätt levererar enligt överenskommelse. Det kan vara lätt att hamna i ett läge där dialog med kund mest fungerar som en sorts avrapportering, med syfte mer att informera kunden om allt som har hänt snarare än att fokusera på vad som är viktigast.

Så, istället för att gång efter gång ta fram en rapport på allt ni har gjort under den senaste månaden, gör jobbet i förväg och definiera tillsammans med kunden vad som är viktigast för dem att kontinuerligt följa upp inom ramen för ert uppdrag. Är detta sedan utgångspunkten för uppföljningen av er leverans kan ni känna er mycket säkrare på att de beslut och aktiviteter ni går därifrån med är vad kunden efterfrågar.

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

Läs mer om Christoffer »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Går det att mäta motivation med både kvalitet och frekvens?

Motivation är ett område som många företag brottas med vad gäller att 1) hitta ett lämpligt sätt att följa upp det på och 2) följa upp det med tillräc…

2 år sedan

Av Josefine Vahlberg

Läs mer »

Blogginlägg

Redo för andra halvlek?

Efter en stundande och efterlängtad semesterledighet är det snart dags för många organisationer att ge sig in på slutspurten för verksamhetsåret 2016.…

2 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Prenumerera på bloggen