Blogginlägg // Uppföljning, Övrigt

Tid för reflektion

för 1 år sedan

Av Christopher Bratt

Vi närmar oss semestertider, vilket förhoppningsvis innebär härliga sommardagar och välbehövlig vila. Tiden innan semestern handlar ofta om att arbeta fokuserat med syftet att få klart alla arbetsuppgifter. Inför att ni går på semester skulle jag vilja skicka med en påminnelse. Glöm inte att blicka tillbaka på halvåret som har gått. Hur har det gått? Varför har det gått som det gjort?

Semestern är inte bara en tid för vila utan även ett perfekt tillfälle att reflektera lite extra över hur året varit hittills. Hur ligger jag till kopplat till de mål jag har satt upp för mig själv? Givet hur jag ligger till, vad är grundorsaken till att jag presterar som jag gör? Om jag lyckas identifiera grundorsaken till min prestation ökar sannolikheten att i nästa steg identifiera rätt åtgärder för att i förlängningen nå mitt mål. De ageranden som har störst påverkan på att jag når mitt mål vill jag givetvis fortsätta med och eventuellt göra ännu mer av.

Om ens grundorsaksanalys inte går tillräckligt djupt riskerar man att sätta in åtgärder som i slutändan inte får någon effekt. Det är inte bara slöseri med värdefulla resurser utan man riskerar även att misslyckas med att nå målet. För att undvika detta kan man använda sig av populära metoder som exempelvis, Five Whys eller ett klassiskt analysträd.

Jag vet att det är lätt att bara borra ner huvudet och köra på när man har mycket att göra. Ta därför vara på denna möjlighet och använd en liten del av semestern till att faktiskt göra en större reflektion/analys av första delen av året. Jag är övertygad om att du kommer ha nytta av detta när du kommer tillbaka från semestern.

Med detta sagt, glöm heller inte att koppla av ordentligt så att du kommer tillbaka fulladdad med energi inför hösten!

Trevlig sommar!

Om författaren

Christopher Bratt är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet från kunder som Lantbrukarnas Riksförbund , Kronfågel och Lantmännen Cerealia.

Läs mer om Christopher »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Låt kunden sätta agendan

Har din verksamhet tydliga och relevanta mått som ni kontinuerligt följer upp för att se hur det går? Super! Låt det dock inte sluta där.…

för 5 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs mer »

Videobibliotek

Del 3 – Insikt till Agerande

I en serie om tre inlägg presenterar Joel Schönning hur organisationer åstadkommer resultat genom att gå från åsikt till fakta till insikt till ageran…

för 5 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Prenumerera på bloggen