Blogginlägg // Agerbara mål

Bra mål för rätt agerande

för 3 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs vidare ↓

Inget negligeras så snabbt som dåliga mål. För att man ska vilja ta konsekvenserna av de mål som sätts behöver de vara bra. Här kommer tips för att öka chanserna till riktigt bra mål som driver rätt sorts agerande.

 

Det är bara möjligt att agera här och nu. Man kan agera för att få effekt direkt eller senare, men man kan bara agera här och nu. För att driva agerandet i rätt riktning krävs att de mål som ska vägleda är relevanta och fokuserade. För att öka sannolikheten att målen blir just det behöver man enligt mig göra aktiva val inom tre frågeställningar kopplade till varandra:

  1. Vilka är våra strategiska val? Vad tror vi är det bästa sättet för att gå från vårt nuläge till vårt önskade läge?
  2. Vad har vi för affärsmodell? Bör vi ändra något i hur vi fungerar som organisation som konsekvens av vår strategi?
  3. Vilket tidsperspektiv har vi? Har vi brutit ner våra strategiska prioriteringar så vi vet vad de innebär här och nu?

Tar man inte alla tre i beaktning riskerar man att hamna i någon av följande fallgropar:

  • Strategiska val och affärsmodell men inte tidsmässig prioritering: vi försöker göra allt på en gång och har inte ett gemensamt fokus
  • Strategiska val och tidsmässig prioritering men inte affärsmodell: vi tar inte fullt ut konsekvenserna av vår strategi och skapar därmed inte förutsättningarna för att lyckas
  • Affärsmodell och tidsperspektiv men inte strategiska val: vi kringgår strategin och skapar inte bestående effekter i linje med vår framtidstro

Detta gör det såklart lite mer komplicerat att sätta målen, men värdet av att styra och följa upp mot riktigt bra mål (och därmed inte hamna i någon av fallgroparna) rättfärdigar investeringen!

Om författaren

Christoffer Parmbäck är projektledare och målstyrningskonsult på The Information Company. Under sina år hos oss har han arbetat med över 25 kunder, bland annat Tele2 och Kronfågel.

+46 709 66 05 20 LinkedIn

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Informera är silver; skapa förståelse är guld

Netigate publicerade nyligen resultatet av sin årliga medarbetarundersökning. Undersökningen är en metasammanställning från knappt 100 olika arbetsgiv…

för 6 år sedan

Av Josefine Vahlberg

Läs mer »

Blogginlägg

Agerbara mål

De allra flesta företag har en vision för vad man som verksamhet vill uppnå. Visionen i sig är inte det man i företaget agerar på utan den bryts även …

för 6 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Behöver du hjälp?