// Agerbara mål, Visualisering, Uppföljning
Mål skapar resultat
för 11 månader sedan
Av Albin Thureson
Att sätta mål påverkar de resultat som vi åstadkommer på riktigt, som individer och som organisationer!
Jag stötte för ett tag sedan på grafen nedan som kommer ifrån träningsappen Strava. Grafen beskriver hur många utövare som genomför ett maraton för en specifik tid. Det jag tycker är mest intressant med denna graf är att resultaten vid specifika tider tydligt frångår en normalfördelning som är vad man kunnat förvänta sig. Detta sker t. ex. vid de ”jämna” tiderna 3 h, 3h och 30 min samt 4 h. Tider som ofta används som målnivåer för löpare för att uppnå ett visst resultat.
Så framöver, kom ihåg att om du vill åstadkomma resultat, våga sätta mål. Och för de målen, ta i lite extra så kanske du till och med kan komma under den där 3h- eller 4h-gränsen som så många andra nöjer sig med.
Bilden är hämtad ifrån Strava.

Om författaren
Albin Thureson är målstyrningskonsult hos The Information Company, med erfarenhet från kunder som Lantbrukarnas Riksförbund, Trygghansa och Jula.
albin.thureson@theinformationcompany.se
+46 703 80 37 75
LinkedIn
Relaterade inlägg

Vikten av fokus för fungerande målstyrning
Att fokusera och prioritera är av stor betydelse för en organisation, ändå ser vi hur många bolag ofta spretar i sin styrning. Fördelarna att med saml…
för 8 år sedan
Läs mer »

I VD-tidningen
Vd-tidningen belyser i sitt senaste nummer vilka utmaningar och nyttor organisationer upplever i arbetet med målstyrning. Konsten att skapa en välfung…
för 5 år sedan
Läs mer »