Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

3 veckor sedan

Av Johanna Andersson

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Rätt fokus för att få mer gjort

Att mål har en positiv påverkan på människor och organisationer när det gäller att få saker gjorda vet vi. Vad som dock är mindre utforskat är frågan …

2 år sedan

Av Christoffer Parmbäck

Läs mer »

Videobibliotek

Den ”optimala” strategin

En tidigare kollega, Petter Samuelson, är värd en repost för hans argument att det inte är värt att lägga ner för mycket tid på att hitta den smartast…

2 år sedan

Av Petter Samuelson

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än