Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

för 2 år sedan

Av Johanna Andersson

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Ny föreskrift från Arbetsmiljöverket

Vi på The Information Company har tidigare betonat vikten av individuella mål för alla organisationens medarbetare, vilket ni kunnat läsa om här och h…

för 4 år sedan

Av Gustaf Hult

Läs mer »

Blogginlägg

Varför blir så få motiverade av företagets mål?

Enligt en undersökning gjord av Gallup (2013) är endast 16% av svenskarna engagerade i sina jobb, övriga är antingen likgiltiga eller negativt inställ…

för 3 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Prenumerera på bloggen