Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

2 månader sedan

Av Johanna Andersson

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Sluta snooza och nå dina mål

Okej, riktigt så enkelt är det inte. Men enligt Mel Robbins så behöver vi vänja oss vid att stå emot den känsla vi har när vi vill snooza istället för…

3 år sedan

Av Josefine Vahlberg

Läs mer »

Blogginlägg

Forma perfekta team á la Google

För någon vecka sen släppte Google resultatet från en stor internstudie med syftet att besvara frågan ” Vad gör ett Google team så effektivt?”. Under …

2 år sedan

Av The Information Company

Läs mer »

Prenumerera på bloggen



Vad tycker du?

Kommentera gärna här nedan. Obligatoriska fält är märkta *

Inga kommentarer än