Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

för 10 månader sedan

Av Johanna Andersson

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Individuella mål för att skapa röd tråd och engagemang

Förra veckan deltog jag och en kollega på Ledningsgruppsdagen och lyssnade till olika föreläsningar på temat tillväxt, målstyrning och ledarskap. Det …

för 4 år sedan

Av Josefine Vahlberg

Läs mer »

Blogginlägg

Sätt relevanta beteendemål

I förra veckan hade vi på The Information Company traditionsenligt höstens frukostseminarium. Denna gång var temat hur man bör tänka för att nå sina m…

för 6 månader sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Prenumerera på bloggen