Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

för 2 år sedan

Av Johanna Andersson

Läs vidare ↓

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

+46 722 19 44 19 LinkedIn

Relaterade inlägg

Blogginlägg

Vikten av agerbara mål

2018 är här och just nu är det många organisationer som är i startgroparna, för att kicka igång verksamhetsåret och en ny strategi för året. Jag läste…

för 3 år sedan

Av Johanna Andersson

Läs mer »

Blogginlägg

Rätt mål?

Vi brukar ofta prata om mål och vikten av att veta vart man ska men minst lika viktigt är också att då och då utvärdera om målen och riktningen man sa…

för 5 år sedan

Av Josefine Vahlberg

Läs mer »

Behöver du hjälp?