Blogginlägg // Agerbara mål

Rätt mål hjälper dig att nå nya framgångar

för 5 år sedan

Av The Information Company

Läs vidare ↓

OKR-modellen (Objective - Key - Results) används bland annat av organisationer som Google och artisten Bono, men också av oss på TIC.

Ett sätt att bidra till att organisationen når sitt mål är att bryta ned målen till individuella mål, eller OKR:er (Objective Key Results) som vi benämner dem. Genom att sätta individuella mål får varje enskild individ möjlighet att påverka att organisationen når sitt mål. Detta görs genom att ta utgångspunkt i det övergripande målet och utifrån det, definiera vad man själv skall fokusera på och vill vara i slutet på kommande kvartal – det vill säga Objective.
Key Results är vägen dit, vad man som individ kan bidra med under kommande kvartalet. Dessa skall vara påverkbara av individen och kvantifierat.

Se gärna John Doerrs TED-talk om OKR:er och varför det hjälper organisationer såväl som individer att nå sina mål.

Om författaren



Behöver du hjälp?