Blogginlägg // Styrning

Vad är viktigast när allt är viktigt?

för 7 månader sedan

Av Johanna Andersson

Läs vidare ↓

Har du egentligen inte tid att läsa det här? En inkorg full med olästa mejl, kalender fullbokad av möten, personal att leda och dessutom ska du få annat gjort emellan?

När allt känns viktigt, vad ska man egentligen prioritera som viktigast?

I en sådan här situationen kan det hjälpa att ha definierat en tydlig styrning. Något som anger vad som just din organisation största förflyttning eller förändring är.  Ofta tar man utgångspunkt i strategin, som inte sällan sträcker sig över 3-5 år, som konkretiseras och drar ned tidsperspektivet. Man behöver fundera över vad er organisation kan göra här och nu för att ta ett första steg på vägen mot ert långsiktiga mål i linje med strategin. Och om alla i organisationen känner till vad det där första steget är är det också större sannolikhet att ni faktiskt kommer en rejäl bit på vägen mot ert mål.

Anledningen till att hela organisationen måste känna till riktningen är för att det till stor del är alla vardagliga mindre beslut som bidrar till förflyttningen. Om ledningen inte har varit tydliga mot sin organisation kommer varje individ att behöva göra sina egna prioriteringar och dessa går inte alltid i samma riktning. Ledarskap och kommunikation kring riktning skapar ringar på vattnet – oavsett om det är tydligt eller otydligt.

Man skulle kunna tänka på det att alla möjliga val som medarbetare står inför varje dag kopplade till vad de ska lägga sin tid på skapar en solfjäder av möjliga vägar att gå i. Även om organisationen som helhet långsamt skulle kunna röra sig i rätt riktning så sker det inte med lika stor kraft som om alla visste att i valet mellan A, B och C, så är det C som tydligast bidrar till organisationens mål.

Förhoppningsvis vet du vad din organisations mål är. Och om du inte vet det, se till att kräva det – oavsett om du sitter i ledningsgruppen eller som avdelningschef eller som medarbetare i en enhet. När det väl är tydligt vart man ska så underlättas alla dagliga beslut och det blir lite lättare att säga nej till saker som man vet inte bidrar – och det behövs särskilt när det är fullt upp.

Om författaren



Relaterade inlägg

Blogginlägg

4 medskick för att få din organisation att nå sina mål

I helgen satt jag och läste en artikel av Michael Mankins (2017) där han berör hur företag kan bli bättre på att exekvera sin strategi. Jag tycker att…

för 2 år sedan

Av Christopher Bratt

Läs mer »

Blogginlägg

Hur tydlig är er strategi?

Våren är verkligen här med besked och alldeles runt hörnet stundar affärsplanering inför 2020 och kanske är det dags för er att se över era strategier…

för 1 år sedan

Av Johanna Andersson

Läs mer »

Behöver du hjälp?