Blogginlägg // Agerbara mål

Vikten av agerbara mål

för 1 år sedan

Av Johanna Andersson

2018 är här och just nu är det många organisationer som är i startgroparna, för att kicka igång verksamhetsåret och en ny strategi för året. Jag läste nyligen ett inlägg som Petra Gustafsson skrivit och som beskriver varför det är viktigt för organisationer att ha agerbara mål.

De allra flesta företag har en vision för vad man som verksamhet vill uppnå. Visionen i sig är inte det man i företaget agerar på utan den bryts även ner i en strategisk plan i ett försök att göra vägen dit tydligare. Men även om den strategiska planen ofta innebär att man bryter ner visionen till mer agerbara mål är det ofta på en tre eller femårs period. Det i sig är också ganska långsiktiga mål, vilket inte gör att det är självklart för alla medarbetare vad de ska göra trots nedbrytningen. Man måste alltså ta det längre än så.

Jag läste nyligen ett inlägg på en social media sajt som handlade just om att lyckas med verkställandet av strategin. Enligt skribenten var den viktigaste ingrediensen för att lyckas med sin strategi att alla i organisationen behärskar strategin. Vad skribenten menade med att behärska strategin var att alla måste förstå strategin och förstå vart just man som individ kommer in.

Skribenten menade att många vid första anblick av strategiplanen blir överväldigade och vet inte vart de ska börja för att nå fram till målet, vilket kan leda till fria tolkningar av vad det är man verkligen bör fokusera på.

Det är inte motiverande för alla i verksamheten att jobba mot långsiktiga mål där man inte är helt säker på hur man själv bidrar till målen. Risken är då att man jobbar på som vanligt och utvecklingstakten saktas ner vilket kan göra att det blir svårare att uppfylla målen.

För att företaget ska kunna nå målen är det viktigt att alla medarbetare förstår vad som bör prioriteras och hur just de kan bidra till detta för att nå målen. Om alla medarbetare arbetar i linje med den strategiska planen som finns utformad måste den helt enkelt brytas ner till agerbara och mer synliga mål.

Utifrån perspektivet att det är hela organisationen som skapar företagets framgång måste alla bidra med det dem kan för att lyckas. Och genom att tydliggöra vad som ska göras är chansen större att man bemästrar strategin och att man tillsammans når målen.

Om författaren

Johanna Andersson arbetar som målstyrningskonsult på The Information Company, och har erfarenhet från kunder som Tele2, Almi och LRF Konsult.

Läs mer om Johanna »

Relaterade inlägg

Videobibliotek

Prioritera bland befintliga mål i organisationen

Att organisationer har ambitionen att nå ett flertal mål samtidigt är en vanlig företeelse; men vilka konsekvenser har det för den enskilde medarbetar…

för 7 år sedan

Av johannesingerby

Läs mer »

Videobibliotek

Vanliga fallgropar vid implementering av målstyrning

När organisationer implementerar målstyrning så finns det ett antal fallgropar att passa sig för. Att skapa en styrning som är enkel och agerbar ökar …

för 7 år sedan

Av David Holmberg

Läs mer »

Prenumerera på bloggen